Formålet med uddannelsen er, at personale, der er beskæftiget med klienter, hvor muligheden for voldsudøvelse fra klientens side er til stede, får redskaber, der giver dem mulighed for at håndtere volden på en sådan måde, at klientens udviklingsperspektiv fastholdes.
Voldsforebyggelse, konfliktløsning og udvikling
Kursusinformation
Dit udbytte af kurset
- Du lærer, hvordan du kan forebygge voldlige hændelser
- Du får indsigt i de mekanismer, der ligger bag magt og afmagt
- Du får værktøjer, du kan bruge i konfliktløsningssituationer
- Du får kommunikationsværktøjer, der kan bruges i en række konflikt- og voldsforbyggende situationer
Målgruppe: Omsorgsmedhjælpere, værkstedsassistenter, PGU'ere m.fl.
Beskrivelse:
Deltageren kan håndtere voldssituationer, der opstår i forbindelse med arbejdet inden for det pædagogiske og social- og sundhedsfaglige område, ud fra gældende regler og lovgivning. Deltageren kan støtte og fastholde udviklingsperspektivet i behandlingen af den voldelige klient både i forbindelse med og efter den voldelige klientadfærd.
Deltageren kan arbejde konfliktdæmpende og voldsforebyggende.
Deltageren har indsigt i klienternes baggrund for voldsudøvelse og de magt- og afmagtsmekanismer, der optræder i hjælperforholdet.
Deltageren kan støtte og handle omsorgsfuldt over for både offer, udøver og observatør under og efter en voldsepisode og kan selvstændigt medvirke til, at vold anses som et fælles anliggende på arbejdspladsen.