SSA som nøgleperson
Målgruppe: Social- og sundhedsassistenter med funktioner som nøgleperson eller ressourceperson.
Beskrivelse:
Deltageren kan varetage funktionen som ressource- eller nøgleperson på baggrund af viden om plejens organisering, funktionens ansvarsområde samt nøglepersonfunktionens essentielle kompetencekrav som vidensperson, formidler og ambassadør.
Deltageren kan kontinuerligt opdatere egen faglig viden og kan endvidere kritisk vurdere og reflektere over ny viden i forhold til at omsætte denne i praksis.
Deltageren kan identificere behov for praksisudvikling, herunder i samarbejde med ledelsen udpege særlige fokus- og indsatsområder. Ligeledes kan deltageren bidrage til udarbejdelse af lokale procedurer og retningslinjer inden for området, og dermed være medansvarlig for kvalitetssikring.
Deltageren kan varetage rollen som vidensformidler og tage medansvar for videndeling, ligesom deltageren kan fungere som faglig sparringspartner samt oplære kolleger og elever inden for nøglefunktionsområdet.
Målgruppe: Social- og sundhedsassistenter, der arbejder med palliativ pleje og omsorg, fx i det nære sundhedsvæsen og på almindelige sengeafdelinger i det regionale sundhedsvæsen.Det anbefales at man som deltager har gennemført "47960 Sygepleje i den palliative indsats -Niveau 1 eller har opnået tilsvarende viden og kompetencer før påbegyndelse af denne uddannelse.
Beskrivelse:
Deltageren:
har viden om kravene til social- og sundhedsassistentens kompetencer og rolle i den helhedsorienterede palliative indsats og den relationelle koordinering i indsatsen og kan indgå aktivt i det tværprofessionelle og tværsektorielle samarbejde herom.
har viden om og kan identificere behovet for at den palliative indsats retter sig mod borgere med forskelligartede livstruende sygdomme og kan iværksætte indsatsen så tidligt som muligt i samarbejde med borger og pårørende. En indsats af såvel fysisk som psykisk, social og åndelig karakter.
har indsigt i forskellige perspektiver på døden og har viden om sociologiske, psykologiske og åndelige forhold, som har betydning for borgeren ramt af livstruende sygdom og dennes pårørende, herunder særligt udsatte borgere og borgere med kulturelt særkende.
har viden om tegn på, at borgeren er uafvendeligt døende. Deltageren kan selvstændigt vurdere og anvende disse observationer til at justerer de palliative behov i samarbejde med borgeren, de pårørende og øvrige relevante samarbejdspartnere - med særligt fokus på smertelindring.
kan selvstændigt tilrettelægge, udføre og justere en helhedsorienteret palliativ sygepleje og omsorg på baggrund af validerede redskaber og kliniske retningslinjer.
har viden om og kan tage ansvar for den professionelle støtte og omsorg for pårørende såvel i de palliative faser som efter dødens indtræden. Deltageren mestrer selvstændigt at skabe en tillidsfuld kontakt og dialog med borgeren og de pårørende.
Målgruppe: Social- og sundhedsassistenter.
Beskrivelse:
Deltagerne kan yde pleje og omsorg til mennesker med behandlingskrævende sår, der bor i eget hjem eller er indlagt på sygehus.
Deltagerne kan selvstændigt varetage grundlæggende helhedsorienteret sygepleje og omsorg hos mennesker med forskellige og almindeligt forekommende akutte sår og kroniske sår.
Deltagerne kan arbejde med at forebygge sår og arbejde med faktorer af betydning for optimal sårheling og forebyggelse af komplikationer.
Deltagerne kan medvirke ved og selvstændigt yde kvalificeret sårpleje og sårbehandling.
Uddannelsen retter sig mod personer, der har erfaring fra arbejdet som social- og sundhedsassistenter eller lignende.
Målgruppe: Målgruppen er medarbejdere i funktioner svarende til social og sundhedsassistenter el. lign, ansat i den primære og den sekundære sundhedssektor.
Beskrivelse:
Deltagerne kan selvstændigt og i samarbejde med andre faggrupper, rådgive og vejlede borger, patient og evt. pårørende i aktiviteter, der vedligeholder og styrker borgerens fysiske, psykiske, kognitive og sociale funktionsniveau.
Deltageren kan tilrettelægge og forestå en rådgivnings- og vejledningsindsats, hvor deltageren tager afsæt i borgerens livsverden og indgår i en ligeværdig dialog med borgeren, herunder tager højde for etiske dilemmaer. Deltageren har forståelse for betydningen af egen rolle og værdier og kan reflektere over indsatsen med henblik på at kvalificere fremtidig vejledning og rådgivning.
Deltageren har kendskab til de juridiske aspekter som eks. tavshedspligt, borgerens selvbestemmelsesret og lign. i forbindelse med vejleder-rådgivningsrollen.