Deltageren kan varetage opgaverne inden for faget ServicevagtDeltageren kan anvende og betjene forskellige kommunikationsmidler og nødprocedurer. Deltageren kan være i stand til at udføre daglig rapportering i forbindelse med vagtopgaverne. Deltageren kan være i stand til at kunne give en fyldestgørende hændelsesbeskrivelse og rapportere på en professionel måde i forskellige rapporteringssystemer.Deltageren kan anvende de for sikkerhedsvagten relevante forsvarsteknikker, forstå de psykologiske reaktions- og handlingsmønstre, der kan forekomme under en fysisk magtanvendelse og håndtere konflikter som kan have en potentiel voldelig karakter.Deltageren kan have kendskab til og forståelse for forskellige kulturopfattelser og den adfærd, der kan begrundes i detteDeltageren kan være i stand til ved sin fremtræden og adfærd, at medvirke til at afværge, nedtrappe og forebygge konflikterDeltageren kan sikre en professionel kundeservice med udgangspunkt i vagtformen servicevagt og forstå konsekvenserne af manglende eller dårlig service
Servicevagt del 1
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen retter sig mod vagter, som har gennemført og bestået uddannelsen "Grundlæggende Vagt".
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
I forbindelse med opgaver som servicevagt
Varetage opgaverne inden for faget Servicevagt
Anvende og betjene forskellige kommunikationsmidler og nødprocedurer
Gennem vagtfunktionen være med til at opretholde ro og orden
Være i stand til at udføre daglig rapportering i forbindelse med vagtopgaverne
Være i stand til at kunne give en fyldestgørende hændelsesbeskrivelse og rapportere på en professionel måde i forskellige rapporteringssystemer
Afgive signalement af personer såvel som køretøjer på en professionel måde
Have forståelse for hvordan uniformeret personale bliver betragtet i det offentlige rum
Skelne mellem en myndighedsopgave og en vagtopgave i det offentlige rum
Tage ansvar for at holde sig løbende opdateret på gældende love og regler i forhold til vagtopgaven
I forbindelse med ergonomi
Medvirke aktivt i udvikling af et sikkert og sundt arbejdsmiljø
I forbindelse med kommunikation, konflikthåndtering og personlig sikkerhed
Anvende de for sikkerhedsvagten relevante forsvarsteknikker
Forstå de psykologiske reaktions- og handlingsmønstre, der kan forekomme under en fysisk magtanvendelse
Identificere psykiske og fysiske årsager til dårligt arbejdsmiljø
Håndtere konflikter som kan have en potentiel voldelig karakter
Være i stand til ved sin fremtræden og adfærd, medvirke til at afværge, nedtrappe og forebygge konflikter
Forstå og anvende konfliktteorier
Kende til de psykologiske og sociologiske reaktionsmønstre hos personer med afvigende adfærd
Kende til gældende regler og love og kunne agere korrekt i forhold til køn, religion og etnicitet
Have kendskab til og forståelse for forskellige kulturopfattelser og den adfærd, der kan begrundes i dette
Kende til særlige reaktionsmønstre og adfærd som følge af sygdom eller indtagelse af rusmidler
I forbindelse med service
Forstå at service, effektivitet og kvalitet er en integreret del af vagtens daglige arbejde
Forstå konsekvenserne af manglende eller dårlig service
Sikre en professionel kundeservice med udgangspunkt i vagtformen servicevagt
Forstå vigtigheden af og udvise god personlig hygiejne