PUP SP 4 Holbæk
Målgruppe: Medarbejdere, der er ufaglærte eller har en erhvervsuddannelse, og som arbejder med sundhed, omsorg og pleje eller pædagogisk arbejde. F.eks. social- og sundhedsassistenter, social- og sundhedshjælpere, pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere, dagplejere, klubmedarbejdere, plejere, portører, omsorgsmedhjælpere, værkstedsassistenter m.v.
Beskrivelse:
I det daglige arbejde kan deltageren påtage sig det professionelle ansvar for at etablere anerkendende relationer i arbejde med sundhed, omsorg og pleje eller i pædagogisk arbejde. I det arbejde kan deltageren tage udgangspunkt i de relevante værdier, der afspejles i formålsparagraffen for enten sundhedsloven, serviceloven eller dagtilbudsloven.
På baggrund af forståelse for anerkendende grundprincipper kan deltageren i sin daglige praksis anvende grundlæggende anerkendende kommunikationsredskaber.
Deltageren kan endvidere bidrage til og tage ansvar for respektfuld, værdig og udviklende dialog med brugere/børn/patienter, pårørende og kollegaer.
Målgruppe: Målgruppen for uddannelsen er pædagogisk personale, der arbejder med børn i 0-6 års alderen. Det kan være dagplejere, pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter i dagtilbud, samt eventuelt øvrige faggrupper, der arbejder med børn, eksempelvis familieplejere.
Beskrivelse:
Deltageren:
kan anvende viden om og forståelse for betydningen af at inddrage børneperspektivet i tilrettelæggelsen af trygge og pædagogiske læringsmiljøer.
Herunder:
har faglig viden om hvorfor børneperspektivet er vigtigt.
kan anvende forskellige tilgange og metoder til at undersøge og inddrage børns perspektiver.
kan reflektere over egne evner til at udvise empatisk nysgerrighed ift. barnets oplevelsesverden, og derved udfordre egne for-forståelser i det pædagogiske arbejde med børn.
har kendskab til hvordan arbejdet med børneperspektiver kan ses i sammenhæng med de øvrige temaer i det pædagogiske grundlag samt de 6 læreplanstemaer i Den styrkede pædagogiske læreplan.
Målgruppe: Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk arbejde med og for anbragte børn og unge. Medarbejderne kan eksempelvis være omsorgsmedhjælpere, pædagogiske assistenter, social- og sundhedsassistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere og familieplejere, der arbejder i det specialiserede socialområde, døgntilbud, beskæftigelsestilbud, fritidsklub, hjemmet, eller på dagtilbuds- og skoleområdet.
Beskrivelse:
Efter uddannelsen har deltageren forståelse for, hvordan kognitive indsatser kan anvendes i samarbejdet med barnet/den unge i anbringelsen for at fremme barnet/den unges trivsel i hverdagen.
På baggrund af forståelse for centrale principper og begreber fra kognitionsteorier, kan deltageren støtte og vejlede barnet/den unge i udviklende processer, ud fra en helhedsforståelse af barnets/den unges situation.
Deltageren har kendskab til kognitive metoder, deres anvendelsesmuligheder og begrænsninger, i forhold til anbragte børn og unge. Derudover har deltageren en forståelse for, hvordan simple kognitive metoder kan anvendes på et ressourcefokuseret grundlag i samværet med barnet/den unge.
Deltageren vil efter uddannelsen have en forståelse for egen rolle i kognitive indsatser, samt kunne indgå i et tværfagligt samarbejde, med fokus på at støtte barnet/den unge i en udviklingsproces.
Målgruppe: Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk arbejde med børn, unge og voksne. Medarbejderne kan eksempelvis være omsorgsmedhjælpere, pædagogiske assistenter, social- og sundhedsassistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere og familieplejere, der arbejder i specialområdet eller dagtilbuds- og skole/fritidsområdet.
Beskrivelse:
Deltageren:
kan anvende en ressourcefokuseret tilgang i det pædagogiske arbejde med henblik på at fremme trivsel, udvikling og livskompetencer i mødet med børn, unge og voksne.
har faglig viden om ressourcefokuserede metoder og kan anvende disse i samarbejde med barnet, den unge og voksne.
kan identificere ressourcer og styrkesider hos barnet, den unge og voksne - også i udfordrende situationer og hos personer, der har det svært, og på denne baggrund inddrage målgruppen i udvikling af nye handlemuligheder.
kan reflektere over egne holdningers betydning for synet på barnets eller borgerens kompetencer og handlemuligheder. Deltageren kan i samarbejde med kollegaer styrke og begrunde ressourcefokuserede indsatser.
Målgruppe: Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk og/eller sundhedsfagligt arbejde med børn, unge, voksne og ældre. Medarbejderne kan eksempelvis være familieplejere, medarbejdere indenfor anbringelses-, flygtninge- eller veteranområdet, pædagogiske assistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere, social- og sundhedshjælpere samt social- og sundhedsassistenter, der eksempelvis arbejder på ældreområdet, dagtilbudsområdet eller specialområdet.
Beskrivelse:
Deltageren kan:
arbejde traumeinformeret herunder forebygge retraumatisering gennem etablering af passende rammer og relationsopbyggende tiltag, og inddragelse af den pågældendes oplevelse af sikkerhed
anvende viden om traumers og belastningstilstandes kropslige og psykiske konsekvenser for den enkelte, og de traumereaktioner, der kan forekomme
støtte barnet/den unge eller voksne med traumereaktioner, herunder støtte ved forøget alarmberedskab og genoplevelser
reflektere over egen rolle med afsæt i en traumeinformeret tilgang og en rehabiliterende arbejdsform ud fra barnet/den unges eller voksnes perspektiv.