Oplæringsvejleder PAU elever
Målgruppe: Uddannelsen er målrettet til pædagogiske assistenter. Det anbefales, at deltageren har erfaring inden for jobområdet og har uddannelsesmæssige forudsætninger svarende til den erhvervsuddannelse, der uddannes elever til.
Beskrivelse:
Deltageren kan:
tilrettelægge vejledning med afsæt i viden om erhvervsuddannelsen til pædagogisk assistent og medvirke til at skabe meningsfulde sammenhænge mellem skole og oplæring.
forstå og omsætte oplæringsmålene i forhold til kerneopgaven og i relation til gældende lovgivning og lokale strategier for arbejdsområdet i den pædagogiske praksis, samt inddrage relevante tværfaglige og tværsektorielle samarbejdspartnere til at understøtte elevens opnåelse af oplæringsmålene.
med viden om unge og voksne elevers kulturelle baggrund og deres forskellige faglige, personlige, sociale og læringsmæssige forudsætninger, planlægge og gennemføre oplæringsforløb for den enkelte elev.
tage afsæt i den enkelte elevs ressourcer og støtte og motivere elever på en sådan måde, at eleven inddrages i tilrettelæggelsen af egen uddannelse.
anvende feedback som metode til facilitering af elevens læring og evne til selvevaluering.
Målgruppe: Uddannelsen er målrettet pædagogiske assistenter. Det anbefales, at deltageren har erfaring inden for jobområdet og har uddannelsesmæssige forudsætninger svarende til den erhvervsuddannelse, der uddannes elever til.
Beskrivelse:
Deltageren kan:
identificere og udvælge læringsmuligheder, der understøtter elevens udvikling af erhvervsfaglig kompetence.
ved bevidst brug af kommunikation, understøtte unge og voksne elevers refleksion over egen og andres praksis.
reflektere over, vurdere og formidle eget fagprofessionelle arbejde med afsæt i rollen som oplæringsvejleder med henblik på elevens udvikling af faglig identitet.
med afsæt i en forståelse af unge og voksne elevers forskellige værdier og normer, inddrage eleven i arbejdsfællesskabet på oplæringsstedet.
planlægge og strukturere et oplæringsforløb og anvende forskellige redskaber og metoder i vejledning, refleksion, samtaler og evaluering.