Efter kurset kan du anvende budgettet som styrings- og ledelsesværktøj og formidle budgettet til andre. Du har kendskab til forskellige budgetter og viden om samspil mellem regnskab og budget i virksomhedens økonomi. Du kan også finde relevant information i et årsregnskab. Du kan beregne, opstille og anvende relevante nøgletal på grundlag af informationer i et årsregnskab og formidle disse og deres formål til fx medarbejdere.
Økonomi og databehandling for ledere
Kursusinformation
Dit udbytte af kurset
- Du lærer at bruge budgettet som styrings- og ledelsesværktøj
- Du kan formidle budgettet til andre
- Du kan finde relevant information i et årsregnskab
- Du lærer at beregne, opstille og bruge relevante nøgletal på grundlag af informationer i et årsregnskab
Målgruppe: Kurset retter sig mod AMU-målgruppens ledere. Det vil sige ledere med en uddannelsesbaggrund til og med erhvervsuddannelsesniveau.
Beskrivelse:
Deltageren kan anvende budgettet som ledelsesværktøj, kende forskel på de forskellige budgettyper inden for eget arbejdsområde og formidle relevant budgetinformation til medarbejdere og andre interessenter. Deltageren har fået en forståelse for sammenhængen mellem budgettet og det faktiske regnskab, virksomhedens økonomi og forretningsudvikling. Deltageren kan på et operativt niveau anvende budgettet som et styringsredskab i sit ansvarsområde.
Deltageren kan læse og finde relevante oplysninger i et årsregnskab og bruge disse i sine operationelle beslutninger. Deltageren kan formidle relevante dele af årsregnskabet til medarbejdere og andre interessenter.
Deltageren kan opstille og anvende relevante nøgletal og KPI’er på grundlag af oplysninger i et årsregnskab og anden intern tilgængelig data.
Deltageren kan ved forståelsen af nøgletallene anvende disse til en bedre forståelse for virksomhedens økonomi og til at arbejde med forretningsudvikling og performancestyring på et operationelt niveau.
Deltageren kan formidle relevante nøgletal og data som styringsredskab til medarbejdere, ledelse og andre interessenter.