Efter kurset kan du varetage operationelt indkøb, har viden om indkøbsteorier; analyser til udførelse af taktisk indkøb, priskalkulation herunder TCO (Total Cost of Ownership), evalueringer, KPI'er til opfølgning. Du kender til betydning af betalingsbetingelser, Incoterms, Importtold, fragt og indkøbspolitikker herunder CSR og ESG m.m.
Indkøb og indkøbsanalyse
Målgruppe: Kurset retter sig mod ufaglærte medarbejdere, der arbejder med indkøb, så som indkøbsassistenter, disponenter, kommercielle indkøbere o. lign. i handelsvirksomheder.
Beskrivelse:
Deltageren kan anvende købe- og aftaleloven med henblik på de forpligtelser og muligheder, der følger med disse. Deltageren kan kalkulere indkøbspriser på produkter, herunder Total Cost of Ownership (TCO), hvor bæredygtige og miljømæssige parameter inddrages. Deltageren kan analysere, hvilken indflydelse betalingsbetingelser, lagerstyring og anvendelse af de forskellige lagermodeller kan have for virksomhedens likviditet og miljømæssige aftryk. Deltageren forstår principperne for leverandørsamarbejde, -relationer og forhandling med leverandørerne. Deltageren kender til betydningen af datadisciplin og forstår vigtigheden af opfølgning og ajourføring af disse. Deltageren forstår også, hvordan datadisciplin påvirker andre interessenter, der anvender samme data, herunder vedligeholdelse af leverandørdatabase, dokumenter, procedurebeskrivelser og leverandørvurderinger. Deltageren kan foretage en budgetlægning og budgetopfølgning. Deltageren kan anvende forecast og prognoser og forstår, hvordan dette påvirker indkøbsarbejdet. Deltageren kan vurdere informations- og kommunikationsprocesser i værdikæden. Deltageren kan vurdere indkøbsarbejdet i forhold til virksomhedens værdier og politikker, herunder politikker om CSR (Corporate Social Responsibility) og/eller ESG (Environment, Social and Government) og etiske regelsæt. Deltageren kan udarbejde og foretage opfølgning af KPI'er. Deltageren kan anvende forskellige kvalitetsstyringsredskaber for at sikre aftalt produktkvalitet.