IGU for SOSU
Målgruppe: Uddannelsen henvender sig til personer med dansk som andetsprog, som arbejder inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser.
Beskrivelse:
Deltagerne har et relativt godt kendskab til relevant specifikt fagsprog og kan anvende det til at forstå og kommunikere mundtligt og skriftligt om fagområdets centrale begreber, fx materialer, maskiner, udstyr og arbejdsprocesser.
Deltagerne har et relativt godt kendskab til alment fagsprog og kan anvende det til at forstå og kommunikere mundtligt og skriftligt om almene processer, handlinger, tilstande og egenskaber inden for fagområdet. Heri indgår anvendelse af relevante begreber inden for regning, matematik, naturfag samt forskellige afbildningsformer.
Deltagerne har et relativt godt kendskab til det danske sprogs grammatik og kan gøre brug heraf i den faglige og almene kommunikation.
Deltagerne kan relativt selvstændigt kommunikere på dansk om planlægning og udførelse af arbejdsprocesser, og de kan søge og formidle relevant information, blandt andet ved hjælp af IT.
Deltagerne kan anvende deres flerkulturelle kompetencer til at handle relevant i forhold til det danske arbejdsmarked og branchens arbejdspladskultur.
Deltagerne har et alment kendskab til det danske arbejdsmarked og uddannelsessystem og kan indgå aktivt i job og eventuel yderligere uddannelse.
Uddannelsen er for personer, der har dansksproglige forudsætninger svarende til, at de har gennemført det meste af Danskuddannelse 2, evt. bestået "Prøve i Dansk 2", jf. danskuddannelse efter Lov om danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl. På det almene niveau har deltagerne et relativt bredt ordforråd, og deres mundtlige og skriftlige kommunikation er præget af en vis grad af kompleksitet og korrekthed i dagligdags kommunikationssituationer.
De sproglige færdigheder, der lægges vægt på i denne arbejdsmarkedsuddannelse, er primært at lytte, tale, læse og i nogen grad at skrive.
Målgruppe: Uddannelsen henvender sig til personer med dansk som andetsprog, som arbejder inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser.
Beskrivelse:
Deltagerne har et elementært kendskab til relevant specifikt fagsprog og kan anvende det til at forstå og kommunikere mundtligt om fagområdets centrale begreber, fx materialer, maskiner, udstyr og arbejdsprocesser.
Deltagerne har et elementært kendskab til alment fagsprog og kan anvende det til at forstå og kommunikere mundtligt om almene processer, handlinger, tilstande og egenskaber inden for fagområdet. Heri indgår anvendelse af relevante begreber inden for regning, matematik og forskellige afbildningsformer.
Deltagerne har et elementært kendskab til det danske sprogs grammatik og kan i nogen grad gøre brug heraf i den faglige og almene kommunikation.
Deltagerne kan på et elementært niveau kommunikere på dansk om planlægning og udførelse af arbejdsprocesser, og de kan søge og formidle relevante informationer, blandt andet ved hjælp af IT.
Deltagerne kan på et elementært niveau anvende deres flerkulturelle kompetencer til at orientere sig i forhold til det danske arbejdsmarked og branchens arbejdspladskultur.
Deltagerne har et elementært kendskab til det danske arbejdsmarked og uddannelsessystem og kan orientere sig i forhold til jobmuligheder og eventuel yderligere uddannelse.
Uddannelsen er for personer, der har dansksproglige forudsætninger svarende til minimum en bestået "Prøve i Dansk 1", jf. danskuddannelse efter Lov om danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl. På basisniveauet er deltagernes generelle ordforråd begrænset, og deres mundtlige og skriftlige kommunikation er præget af en lav grad af kompleksitet og korrekthed i dagligdags kommunikationssituationer.
De sproglige færdigheder, der lægges vægt på i denne arbejdsmarkedsuddannelse, er primært at lytte, tale og læse, mens de skriftlige færdigheder vægtes i mindre grad.
Målgruppe: Uddannelsen henvender sig til personer med dansk som andetsprog, om arbejder inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser.
Beskrivelse:
Deltagerne har et godt kendskab til relevant specifikt fagsprog og behersker i store træk anvendelsen heraf i mundtlig og skriftlig kommunikation om fagområdets centrale begreber, fx materialer, maskiner, udstyr og arbejdsprocesser.
Deltagerne har et godt kendskab til alment fagsprog og behersker i store træk anvendelsen heraf i mundtlig og skriftlig kommunikation om almene processer, handlinger, tilstande og egenskaber inden for fagområdet. Heri indgår anvendelse af relevante begreber inden for regning, matematik, naturfag samt forskellige afbildningsformer.
Deltagerne har et godt kendskab til det danske sprogs grammatik og behersker i store træk anvendelsen heraf i den faglige og almene kommunikation.
Deltagerne kan selvstændigt kommunikere på dansk om planlægning og udførelse af arbejdsprocesser, og de kan søge og formidle relevant information, blandt andet ved hjælp af IT.
Deltagerne kan anvende deres flerkulturelle kompetencer til at handle relevant og selvstændigt i forhold til det danske arbejdsmarked og branchens arbejdspladskultur.
Deltagerne har et bredt kendskab til det danske arbejdsmarked og uddannelsessystem og kan indgå aktivt og selvstændigt i job og eventuel yderligere uddannelse.
Uddannelsen er for personer, der har dansksproglige forudsætninger svarende til, at de som minimum har bestået "Prøve i Dansk 2", jf. danskuddannelse efter Lov om danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl. På det udvidede niveau er deltagernes generelle ordforråd bredt, og deres mundtlige og skriftlige kommunikation er præget af en relativ høj grad af kompleksitet og korrekthed i dagligdags kommunikationssituationer.
I denne arbejdsmarkedsuddannelse lægges der vægt på alle fire elementer inden for sproglig kompetence: lytte, tale, læse og skrive.
Målgruppe: Uddannelsen henvender sig til personer med dansk som andetsprog, som har eller søger arbejde inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser.
Beskrivelse:
Deltagerne kan på et introducerende, eventuelt grundlæggende niveau anvende branchens/job-områdets almindeligt benyttede arbejdsmetoder og - teknikker, materialer, værktøjer, maskiner og udstyr.
Deltagerne opnår indsigt i og eventuelt erfaring med forskellige typer arbejdspladser, arbejdsorganisering, planlægningsmetoder og arbejdspladskultur, og styrkes dermed i at begå sig på en arbejdsplads i dagligdagen.
Deltagerne kan udføre relevante arbejdsfunktioner under hensyn til de arbejdsmiljø- og sikkerhedsmæssige krav, der er gældende for branchen/ jobområdet.
Deltagerne styrkes i at kunne begå sig på arbejdsmarkedet gennem et øget kendskab til den valgte branches historiske udvikling samt til branchens beskæftigelses- og uddannelsesmuligheder lokalt og generelt. Deltagerne har et elementært kendskab til særlige kendetegn ved det danske arbejdsmarked f.eks. den teknologiske udvikling, udvikling i kvalifikationskrav, faglig organisering, regler for løn og ansættelse, overenskomstsystemet samt relevante organisationer og myndigheder, som relaterer sig til arbejdsmarkedet/branchen.
Deltagerne kan på baggrund af deres styrkede indsigt i branchens fagområder, jobfunktioner og udviklingen i kvalifikationskrav tage stilling til egne job og videreuddannelsesmuligheder inden for branchen.
Deltagerne kan på et elementært niveau anvende deres flerkulturelle kompetencer til at orientere sig i forhold til arbejdspladskulturen inden for branchen, f.eks. eksplicitte og uskrevne regler på en arbejdsplads. Deltagerne kan forholde sig til egne/andres eventuelle kulturelle og holdningsmæssige barrierer og handle i forhold hertil.
Varigheden er maksimalt 40 dage. Det er muligt at afkorte varigheden af uddannelsen, hvis deltagerne kan nå målet på kortere tid.
Beskrivelse: Deltagerne kender betydningen af egen personlig fremtoning og kan overholde etiske krav i forbindelse med kontakt til og samtale med borgere. Deltagerne kender reglerne for tavshedspligt og kan i samarbejde med de faggrupper, som er tilknyttet social- og sundhedsområdet, varetage praktiske behovsbestemte opgaver som lettere rengøring samt finde fejl og rette på diverse hjælpemidler hos ældre. Desuden kan deltagerne medvirke ved praktiske førstehjælpshandlinger, tilpasset de særlige risiko-områder der gælder for ældre borgere, samt kende de almindelige tegn ved aldringsprocessen og forstå betydningen af og opleve motivation for at tilegne sig øget viden om social- og sundhedsområdet.
Målgruppe: Uddannelsen henvender sig til ufaglærte medarbejdergrupper uden en sundhedsfaglig uddannelse.
Beskrivelse:
Deltageren kan:
i det daglige arbejde tage et vist ansvar for at etablere anerkendende relationer, herunder anvende anerkendende grundprincipper og kommunikationsredskaber.
bidrage til og tage et vist ansvar for en respektfuld og værdig dialog i et etisk perspektiv.
anvende generelle smitteforebyggende forholdsregler, herunder udføre korrekt håndhygiejne, samt anvende de mest kendte desinfektionsmidler.
anvende grundlæggende viden om ergonomi og foretage disponeringer i forhold til at vælge arbejdsstillinger og forflytningsmetoder, der forebygger skader.
Deltageren har:
grundlæggende viden om de almindelige tegn ved aldringsprocessen, herunder forståelse for begrebet livskvalitet samt motivation.
grundlæggende viden om relevant lovgivning på området, herunder kan overholde tavshedspligt og ret til selvbestemmelse.
et vist kendskab til betydningen af egen personlig fremtoning i samarbejde med borgeren og kolleger.
kendskab til faresymboler, miljømærker og deres betydning, samt kan anvende denne viden til at tage et vist ansvar for et sikkert arbejdsmiljø.
grundlæggende viden om hygiejniske principper, smittemåder og smitteveje.