Børn, leg, science og natur
Målgruppe: Pædagogisk personale i dagtilbud; pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter, dagplejere.Samt eventuelt øvrige faggrupper, der arbejder med børn, fx familieplejere.
Beskrivelse:
Med afsæt i de to pædagogiske læringsmål for natur, udeliv og science i den styrkede pædagogiske læreplan kan deltageren:
Gribe spontane situationer eller gennemføre planlagte aktiviteter, hvor naturen bruges som et pædagogisk læringsmiljø og hvor børn aktivt inddrages i egen læring.
Bidrage til den grundlæggende naturvidenskabelige dannelse ved at understøtte børns nysgerrighed, leg og læring, der fordrer udforskning og fordybelse i bæredygtighed, naturen og dennes fænomener.
Reflektere over egen og kollegaers fagprofessionelle rolle i forhold til naturen som pædagogisk læringsmiljø.
Målgruppe: Deltagerne skal have elementær teoretisk viden og praksiserfaring fra området.
Beskrivelse:
Deltageren kan selvstændigt og i samarbejde med kollegaer støtte børns egne lege og skabe alsidige og udviklende rammer for børns lege og legemuligheder ud fra en indsigt i legens kulturelle betydning og børns udvikling. Der er særlig lagt vægt på, at deltageren kan igangsætte lege og opbygge legemiljøer, der er udvalgt i forhold til børnegruppen og den pædagogiske situation i dagtilbuddet, herunder yde støtte til børn, som har vanskeligt ved at lege med andre.
Det forudsættes, at deltagerne inden kursusstart har både elementær teoretisk viden og praksiserfaring fra området.