Uddannelsen er en basisuddannelse for omsorgsmedhjælpere. Efter uddannelsen kan du i samarbejde med borgere med udviklingshæmning indgå i respektfulde relationer, der fremmer borgerens selvbestemmelse og trivsel. Uddannelsen giver dig viden om borgere med udviklingshæmning, og de retslige rammer for det pædagogiske arbejde. Du lærer at dokumentere dit arbejde og gennemføre pædagogiske aktiviteter under hensyn til borgerens ønsker og behov
Arbejdet som omsorgsmedhjælper
Kursusinformation
Dit udbytte af kurset
- Du lærer at formidle observationer til kolleger og pårørende
- Du lærer at reflektere over dit eget arbejde
- Du lærer om borgerens behov for støtte og indflydelse på egen hverdag
- Du får viden om de samfundsmæssige opgaver
- Du får viden om den historiske udvikling i menneskesyn og opfattelse af livskvalitet
- Du får viden om lovgrundlaget for området
Du kan med fordel tage forløbet Bliv klar til arbejdet som omsorgsmedhjælper efter kurset.
Målgruppe: Deltagerne er pædagogiske medarbejdere og omsorgsmedhjælpere, der arbejder med borgere med udviklingshæmning eller andre borgere med funktionsnedsættelser i botilbud, bofællesskaber og boformer samt på pædagogiske opholdssteder.
Beskrivelse:
Deltagerne kan i samarbejde med borgere med udviklingshæmning, indgå i respektfulde afstemte relationer, der fremmer borgerens selvbestemmelse, udviklingspotentiale, livskvalitet, sundhed, trivsel og samfundsmæssige deltagelse.
Deltagerne kan i samarbejde og med afsæt i borgerens ønsker og behov, tilrettelægge en pædagogisk praksis, der giver borgeren støtte, vejledning og indflydelse på egen hverdag.
Deltagerne har viden om kommunikation med borgere med udviklingshæmning, herunder alternativ kommunikation og andre støttesystemer. Denne viden kan omsættes i det relationspædagogiske arbejde med borgeren.
Deltagerne kan indgå i samarbejde med kollegaer, pårørende og andre samarbejdspartnere, med afsæt i borgerens ønsker og behov. For at underbygge denne praksis kan deltagerne inddrage relevante data, herunder iagttagelser fra praksis, samt beskrive og begrunde det pædagogiske arbejde i forhold til den enkelte borger og gruppen af borgere.
Deltagerne kan dokumentere og formidle det iagttagne til kollegaer og øvrige samarbejdspartnere, herunder pårørende. Deltagerne kan anvende et fagsprog, når faglig formidling er passende.
Deltagerne kan reflektere og justere egen praksis herunder magtperspektiver i forholdet til borgeren og borgerens trivsel, med henblik på at kunne indgå i en kollegial og faglig dialog.
Deltagerne har viden om målgruppen; borgere med udviklingshæmning og deres betingelse som samfundsmæssige deltagere. Herunder adgang til sundhed, inklusion og medborgerskab.
Endvidere kan deltagerne aktivt indgå i videreførelsen af døgntilbuddets udvikling, dels ud fra egne erfaringer i arbejdet, dels ud fra en forståelse for sammenhængen mellem arbejdsområdets samfundsmæssige opgaver og den historiske udvikling i menneskesyn og opfattelse af livskvalitet.
Deltagerne har viden om lovgrundlaget for området, er bevidst om egen rolle i forhold til at beskytte borgerens retssikkerhed, kender egne rettigheder og pligter og kan anvende denne viden i det daglige arbejde