Grundlæggende Lederuddannelse GLU 2
Målgruppe: Kurset retter sig mod AMU-målgruppens ledere. Det vil sige ledere med en uddannelsesbaggrund til og med erhvervsuddannelsesniveau.
Beskrivelse:
Deltageren har viden om anerkendende ledelse, herunder hvilken rolle kommunikation og dialog spiller i anerkendende ledelse. Deltageren kan i forlængelse heraf operationalisere de kommunikationsformer, der er karakteristiske for anerkendende ledelse.
Deltageren kan anvende den anerkendende tilgang som et operationelt dialogredskab til udvikling af medarbejdernes faglige og personlige kompetencer. Det kan fx være gennem MUS-samtaler og coaching. Derudover kan deltageren anvende den anerkendende tilgang til at sikre en fremadrettet, konsensusorienteret og løsningsorienteret tilgang til problemer og konflikter.
Målgruppe: Kurset retter sig mod faglærte og ufaglærte medarbejdere i større eller mindre virksomheder, der skal i gang med at omstille en given proces, produkt eller service til at være mere bæredygtig.
Beskrivelse:
Deltageren kan på baggrund af kendskab til begrebet ”bæredygtighed” i forbindelse med f.eks. miljøkrav, mærkningsordninger og/eller certificeringer, aktivt komme med forslag til og vurdere bæredygtighed i egen praksis og jobfunktion.
Deltageren kan i samarbejde med andre medvirke til at omstille en proces, et produkt eller en service i virksomheden med henblik på udvikling af virksomhedens bæredygtighedsmål og indsatsområder.
Målgruppe: Kurset retter sig mod AMU-målgruppens ledere. Det vil sige ledere med en uddannelsesbaggrund til og med erhvervsuddannelsesniveau.
Beskrivelse:
Deltageren kan, som et element i ledelsesfunktionen, gennemføre forhandlinger med f.eks. kunder og leverandører på det operationelle niveau.
I jobfunktionen indgår:
- Identificering af forhandlingssituationen, dens faser og faldgruber.
- Forhandlingsstile og anvendelse af hensigtsmæssige kommunikationsformer på et grundlæggende niveau, herunder spørge- og lytteteknikker.
Målgruppe: Deltagerne er ledere i AMU-målgruppen og ansat i private og offentlige virksomheder, hvor rekrutteringsopgaven er en sekundær men vigtig jobfunktion.
Beskrivelse: Deltageren kan anvende relevante metoder til at tiltrække og rekruttere medarbejdere. Deltageren kan på det operative niveau anvende rekrutteringsværktøjer situationsbestemt i et samspil med medarbejderne og dermed opfylde virksomhedens behov for medarbejdere på kort og lidt længere sigt. Deltageren kan sikre virksomhedens omdømme hos ansøgerne gennem en etisk forsvarlig håndtering af ansøgninger og ansøgere.
Målgruppe: Uddannelsen er udviklet til AMU-målgruppens ledere. Det vil sige ledere med en uddannelsesbaggrund til og med erhvervsuddannelsesniveau.
Beskrivelse: Deltageren kan gennem indsigt i afdækning af ledelsespotentiale anvende relevante metoder og værktøjer til identifikation og udvælgelse af ledertalenter. I forlængelse heraf kan deltageren understøtte udviklingen af ledertalenternes kompetencer i forhold til virksomhedens mål og politikker, herunder praktisk at tilrettelægge medarbejderens/ledertalentets opgaver, så de udvikler lederkompetencer. Det kan fx være gennem at give ledertalentet opgaver med midlertidigt ledelsesansvar.