Plejefamilie_undergruppe

PUP Roskilde Spec.modul 2

PUP Roskilde Spec.modul 2

Der er pt. ingen hold udbudt til dette kursus. Brug evt. kursusagenten på denne side for at blive adviseret om nye hold.
Info om fag
47871 - Anbragte børn og unge med rusmiddelmisbrug

Målgruppe: Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk arbejde for og med anbragte børn og unge med signaler og tegn på rusmiddelmisbrug. Medarbejderne kan være familieplejere, pædagogiske medarbejdere, pædagogiske assistenter m.fl.

Beskrivelse: Deltageren kan, på baggrund af viden om rusmidler, herunder de tilknyttede fysiske, psykiske og sociale problematikker, identificere tegn og signaler på rusmiddelmisbrug hos anbragte børn og unge.

Som en del af det daglige pædagogiske arbejde kan deltageren indgå i dialog med barnet eller den unge med det formål at afdække misbrugets omfang og karakter. I det arbejde har deltageren forståelse for betydningen af en anerkendende og respektfuld tilgang til barnet/den unge.

Deltageren kan udføre arbejdet i overensstemmelse med gældende lovgivning. På baggrund af forståelse for sin egen rolle og handlemuligheder kan deltageren inddrage barnets/den unges forældre/netværk og andre relevante samarbejdspartnere.

Fagnummer: 47871 Anbragte børn og unge med rusmiddelmisbrug Varighed 3 dage AMU-pris: DKK 0,00 Uden for målgruppe: DKK 2.087,55
48765 - Børn og unge med angst

Målgruppe: Pædagogisk personale på tilbud til børn og unge i alderen 0 - 18 år. Uddannelsen henvender sig til dagplejere, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter, klubmedarbejdere og familieplejere.

Beskrivelse:
Deltageren kan, på baggrund af faglig viden om angst, skelne mellem patologisk angst og udviklings-/hverdagsangst, som er almindeligt forekommende hos børn og unge.
Deltageren kan handle på symptomer og kan arbejde understøttende med metoder og indsatser i et tværfagligt, inkluderende miljø om barnet eller den unge med angst. Herunder kan deltageren arbejde tæt sammen med familien, dagtilbud, skole og fritidsområdet i barnets sociale fællesskaber for at hindre isolation og udsathed.
Deltageren kan inddrage barnet eller den unge i indsatsen; herunder også i forhold til at sætte mål, der er meningsgivende og realistiske for barnet eller den unge.
Deltageren kender egen rolle og funktion i arbejdet med børn og unge med angst og kan vurdere både muligheder og begrænsninger i hverdagslivet i henhold til angstens karakter.

Fagnummer: 48765 Børn og unge med angst Varighed 2 dage AMU-pris: DKK 0,00 Uden for målgruppe: DKK 1.471,70
44312 - Sorg- og krisearbejde i omsorgs- og pæd. område

Målgruppe: Målgruppen er hjemmehjælpere, social- og sundhedshjælpere, sygehjælpere og deltagere med tilsvarende funktioner samt beskæftigede inden for det pædagogiske område.

Beskrivelse: Deltagerne kan i omsorgs- og pædagogisk arbejde i institutioner og i borgernes egne hjem samarbejde med sorg- og kriseramte, døende og disses pårørende. De er opmærksomme på betydningen af egen adfærd over for den sorg- og kriseramte, og de kan anvende empati og aktiv lytning i samarbejdet. Deltagerne kan genkende reaktioner på det normale sorg- eller kriseforløb hos børn og voksne og kan bruge disse observationer i omsorgen for de sorg- og kriseberørte. De kan give orientering om relevante offentlige og private tilbud.
Deltagerne kan medvirke til at forebygge psykisk betingede arbejdsskader gennem samtaler med kolleger.

Fagnummer: 44312 Sorg- og krisearbejde i omsorgs- og pæd. område Varighed 5 dage AMU-pris: DKK 0,00 Uden for målgruppe: DKK 2.978,50
42901 - Støtte ved selvskadende adfærd

Målgruppe: Pædagogmedhjælpere og omsorgsmedhjælpere i dag- og døgntilbud, støtte-kontaktpersoner, social- og sundhedshjælpere, social- og sundhedsassistenter og tilsvarende grupper.

Beskrivelse: Deltageren kan yde støtte til et barn, en ung eller en voksen, som udviser selvskadende adfærd. I det arbejde kan deltageren anvende viden om de psykologiske og sociologiske processer, som kan medvirke til og modvirke selvskadende adfærd. Desuden kan deltageren med afsæt i kommunikationsteori anvende kommunikation i det støttende arbejde. Endvidere har deltageren forståelse for nonverbal kommunikation.

Deltageren kan på en tillidsskabende og tryghedsgivende måde indgå i en åben og anerkendende dialog med barnet, den unge eller den voksne om dennes vanskeligheder, ressourcer, styrker og muligheder og behov for hjælp, således at borgeren føler sig mødt og tør tage imod hjælp. Deltageren kan endvidere indgå i længerevarende støttende samtaler med borgeren - eventuelt i samarbejde med andre parter - og således medvirke til en bedring af borgerens trivsel. Deltageren kan inddrage familien som en ressource i barnets, den unges eller den voksnes rehabilitering.

Deltageren kender eget kompetenceområde og kan afgrænse sig i forhold til de øvrige hjælpeforanstaltninger i arbejdet med barnet, den unge eller den voksne og dennes familie. Endelig kan deltageren reflektere over egen rolle og bidrage med observationer m.m. i f.eks. kollegial refleksion eller supervision.

Fagnummer: 42901 Støtte ved selvskadende adfærd Varighed 3 dage AMU-pris: DKK 0,00 Uden for målgruppe: DKK 2.087,55