SOSU_og_P__D_hero

KUPP8

KUPP8

21-08-2023
KUPP8
ZBC Næstved Troensevej 2 4700 Næstved
48 dage Daghold
Info om fag

Målgruppe: Medarbejdere, der er ufaglærte eller har en erhvervsuddannelse, og som arbejder med sundhed, omsorg og pleje eller pædagogisk arbejde. F.eks. social- og sundhedsassistenter, social- og sundhedshjælpere, pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere, dagplejere, klubmedarbejdere, plejere, portører, omsorgsmedhjælpere, værkstedsassistenter m.v.

Beskrivelse: I det daglige arbejde kan deltageren påtage sig det professionelle ansvar for at etablere anerkendende relationer i arbejde med sundhed, omsorg og pleje eller i pædagogisk arbejde. I det arbejde kan deltageren tage udgangspunkt i de relevante værdier, der afspejles i formålsparagraffen for enten sundhedsloven, serviceloven eller dagtilbudsloven.

På baggrund af forståelse for anerkendende grundprincipper kan deltageren i sin daglige praksis anvende grundlæggende anerkendende kommunikationsredskaber.

Deltageren kan endvidere bidrage til og tage ansvar for respektfuld, værdig og udviklende dialog med brugere/børn/patienter, pårørende og kollegaer.

Fagnummer: 42834 Anerkendende kommunikation i omsorgsarbejdet Varighed 3 dage AMU-pris: DKK 0,00 Uden for målgruppe: DKK 1.999,40

Målgruppe: Medhjælpere som arbejder i pædagogiske døgntilbud og på opholdssteder.

Beskrivelse: Deltageren kan indgå i arbejdet med børn og unge anbragt uden for hjemmet ud fra kendskab til relevant lovgivning og en forståelse for børns og unges vilkår i familier, hvor forældrene ikke er i stand til at drage den nødvendige omsorg på grund af misbrugsproblemer, psykiske lidelser og manglende ressourcer. Deltageren kan forholde sig til omsorgssvigtede børn og unge og deres forældre med henblik på at kunne danne relationer til børnene og de unge og samarbejde med forældrene.
Deltageren kan støtte barnets og den unges udvikling ud fra en indsigt i udviklingspsykologiske teorier, herunder konsekvenserne af omsorgssvigt, barnets overlevelsesstrategi og evne til tilknytning. Deltageren kan kommunikere med anbragte børn og unge om, hvorfor de er anbragt, og har ud fra kendskab til sorg- og krisereaktioner forståelse for og kan forholde sig til barnets reaktioner på adskillelsen fra forældrene. Deltageren kan beskrive og begrunde sin egen praksis og indgå i en faglig dialog med kolleger og andre samarbejdspartnere omkring barnet og dets forældre samt vurdere, hvilke krav det stiller til egne ressourcer og kompetencer at arbejde med omsorgssvigtede børn.

Fagnummer: 45747 Arbejdet i pædagogiske døgntilbud og opholdssteder Varighed 10 dage AMU-pris: DKK 0,00 Uden for målgruppe: DKK 5.486,50

Målgruppe: Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der arbejder inden for det socialpsykiatriske område og voksenhandicapområdet. Det kan eksempelvis være pædagogmedhjælpere, værkstedsassistenter og pædagogiske assistenter. Ligeledes er uddannelsen også rettet mod det specialpædagogiske område i forhold til børn og unge med udviklingsforstyrrelser og/eller problemskabende adfærd, hvor målgruppen er familieplejere.

Beskrivelse:
Deltageren kan, med afsæt i en forståelse for konfliktminimering, ikke-konfrontation og forebyggende indsats med fokus på metoden Low Arousal, skabe afstemte relationer til borgere med kognitive funktionsnedsættelser og problemskabende adfærd, og herigennem skabe en trivselsfremmende indsats, der minimerer problemskabende adfærd og magtanvendelser i det pædagogiske arbejde.

Deltageren har forståelse for de grundlæggende principper i Low Arousal, og kan forstå problemskabende adfærd som en mestringsstrategi for borgeren, og tilpasse eventuelle krav i forhold hertil.

Deltageren kan, på baggrund af viden om affektregulering og selvkontrol, identificere, forebygge og håndtere for høj eller for lav arousal og tilpasse egen adfærd, samt pædagogiske og fysiske rammer til gavn for borgerens trivsel.

Deltageren har viden om stress, og kan på baggrund af iagttagelser udarbejde enkle stress-analyser, samt vurdere borgerens samlede stress-belastning i en given situation, og justere den pædagogiske indsats og forventninger på denne baggrund.

Deltageren har forståelse for eget og kollegers ansvar i konflikter, og kan reflektere over egen og kollegers rolle i borgerens liv. Deltageren kan på baggrund heraf indgå i faglig sparring med kolleger med sigte på at minimere konflikter.

Fagnummer: 48390 Arbejdet med lavaffektive metoder - Low Arousal Varighed 2 dage AMU-pris: DKK 0,00 Uden for målgruppe: DKK 1.409,60

Målgruppe: Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der arbejder inden for voksenhandicapområdet og det socialpsykiatriske område. Det kan eksempelvis være pædagogmedhjælpere, værkstedsassistenter og pædagogiske assistenter. Ligeledes er uddannelsen også rettet mod det specialpædagogiske område i forhold til børn og unge med udviklingsforstyrrelser og/eller problemskabende adfærd, målgruppen er her personale der arbejder på døgninstitutioner og opholdssteder.

Beskrivelse:
Deltageren kan, med udgangspunkt i viden om lovgivning og formålet med handleplaner, tilrettelægge en pædagogisk indsats, der tager afsæt i visiterede ydelser og gældende tilbud.
Deltagerne kan i samarbejde og med afsæt i borgerens ønsker og behov, tilrettelægge en pædagogisk praksis der giver borgeren støtte, vejledning og indflydelse på egen hverdag.
Deltagerne har fokus på udvælgelse af relevante metoder herunder indsamling af data, observationer og analyse samt anvendelsen af dokumentation til brug for opfølgning af den tilrettelagte borgerindsats.
Deltageren kan benytte det understøttende dokumentationsarbejde via arbejdspladsens it-system samt synliggøre indsatsen og de opnåede resultater via journalisering, referater og udarbejdelse af statusrapporter og derved medvirke til at kvalitetssikre det samlede borgerforløb.
Deltageren kan reflektere over de indsamlede resultater og indsatsforløb, med henblik på mulige forbedringer og tilpasninger i forhold til borgens behov, egne ønsker og livskvalitet.
Deltageren kan forholde sig til de mål der er i forhold til Socialtilsynets kvalitetsmodel og fokusområder indenfor arbejdet med mennesker med nedsat psykisk - og fysisk funktions nedsættelser. Deltageren kan endvidere forholde sig til målgruppevurdering, målsætning for borgerne og måling af borgerens udvikling op imod de fastlagte mål med indsatsen.
Deltageren kan forholde sig til, i hvor høj grad formålet med borgerindsatsen realiseres og bidrager til, at borgerne trives.
Deltageren kan handle ud fra etiske overvejelser og viden om magtperspektiver i varetagelsen af jobfunktioner såsom støtte-, hjælpe- og omsorgsopgaver, i forhold til borgeren og borgerens trivsel, ret til selv- og medbestemmelse og at være aktør i eget liv.
Deltageren kan indgå i relevant samarbejde med pårørende, kollegaer og andre eksterne samarbejdspartnere ud fra borgerens ønsker og behov.

Fagnummer: 48430 Dokumentation og handleplaner - pæd. målgrupper Varighed 5 dage AMU-pris: DKK 0,00 Uden for målgruppe: DKK 3.179,00

Målgruppe: Pædagogmedhjælpere, dagplejere, klubmedarbejdere m.fl.

Beskrivelse: Deltagerne kan forebygge og håndtere konflikter i det daglige pædagogiske arbejde. De kan medvirke til at skabe et konflikthåndterende miljø i gruppen ved at skabe rammer, der kan udvikle brugernes kompetencer til at forebygge og løse konflikter.
Deltagerne har konfliktforståelse og kan anvende forskellige konfliktløsningsmodeller.
De har kendskab til egne konfliktmønstre og kan anvende relevante roller i brugernes konflikter eller i de konflikter, som de selv er en del af.

Fagnummer: 44274 Konflikthåndtering i pædagogisk arbejde Varighed 5 dage AMU-pris: DKK 0,00 Uden for målgruppe: DKK 2.858,25

Målgruppe: Uddannelsen henvender sig til faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager sundhedsfagligt og/eller pædagogisk arbejde med børn, unge, voksne og ældre. Medarbejderne kan fx være social- og sundhedshjælpere, pædagogiske assistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere eller familieplejere, der fx arbejder inden for det nære sundhedsvæsen, på dagtilbudsområdet, eller på specialområdet.

Beskrivelse: Deltageren kan medvirke ved medicinadministration, herunder kan deltageren:

udlevere medicin og hjælpe borgeren med at indtage denne korrekt.
observere og reagere på forandringer i borgerens adfærd i forhold til den medicinske behandling og på baggrund af viden om medicinens virkning, bivirkning og interaktioner.
samarbejde med borgeren om at indtage medicinen korrekt ud fra borgerens forudsætninger, behov og ønsker.
handle ud fra bevidsthed om eget ansvars- og kompetenceområde og kan arbejde ud fra arbejdspladsens instrukser, herunder delegeringsansvar i henhold til gældende lovgivning.
dokumentere og videregive relevante observationer ved forandringer i borgerens tilstand og ved afvigelser ved medicingivning. Deltageren har kendskab til utilsigtede hændelser.
samarbejde med borgeren om videregivelse af relevante informationer til pårørende, tværfaglige og tværsektorielle samarbejdspartnere ud fra gældende lovgivning.

Fagnummer: 49489 Medvirken ved medicinadministration Varighed 3 dage AMU-pris: DKK 0,00 Uden for målgruppe: DKK 1.999,40

Målgruppe: Pædagogmedhjælpere, dagplejere, omsorgsmedhjælpere, pædagogiske assistenter, praktiske medhjælpere, værkstedsassistenter, klubmedarbejdere og familieplejere, der arbejder med børn, unge og voksne med ADHD og autisme og relaterede udviklingsforstyrrelser.

Beskrivelse:
Deltageren kan med afsæt i kendskab til det enkelte barn, den unge eller voksne med udviklings- og adfærdsforstyrrelser, yde støtte til en trivselsfremmende social- og specialpædagogisk bistand.
Deltageren har viden om adfærd og reaktionsmønstre ved de hyppigst forekommende udviklingsforstyrrelser såsom autisme med støttebehov, ADHD, OCD og Tourettes syndrom samt om relaterede trivselsproblemer så som adfærdsforstyrrelser.
Deltageren kan indgå i en afstemt relation og samarbejde med den enkelte person med adfærds- eller udviklingsforstyrrelser og relaterede trivselsvanskeligheder, se bag om denne adfærd og tilpasse krav og forventninger til den enkelte persons forudsætninger med afsæt i dennes ressourcer. I forlængelse heraf kan deltageren iværksætte indsatser, der støtter, skærmer og fremmer den enkelte person med autisme og/eller ADHD, i forhold til trivsel i sociale sammenhænge.
Deltageren kan indgå i respektfuldt samarbejde med pårørende omkring den enkelte person med udviklings- og adfærdsforstyrrelser og udveksle relevante iagttagelser.
Kollegialt kan deltageren dele iagttagelser relevant for den enkelte person med udviklings- og adfærdsforstyrrelser i det daglige arbejde samt ved visitation og bevillinger.

Fagnummer: 47981 Mennesker med udviklings- og adfærdsforstyrrelser Varighed 3 dage AMU-pris: DKK 0,00 Uden for målgruppe: DKK 1.999,40

Målgruppe: Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk arbejde for og med børn, unge, voksne og ældre - herunder ældre med demens. Medarbejderne kan eksempelvis være pædagogiske assistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere, familieplejere, social- og sundhedshjælpere samt social- og sundhedsassistenter.

Beskrivelse: Deltageren kan anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne.

Med udgangspunkt i et grundlæggende indblik i hjernens funktioner, udvikling, og sanseintegration kan deltageren observere barnet/den unge/den voksne samt inddrage denne viden og observationer i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde.

I det arbejde kan deltageren tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder samt reflektere over betydningen af egen adfærd i samspillet med barnet/den unge/den voksne.

Desuden kan deltageren videregive relevante observationer til kolleger, pårørende og andre professionelle omkring barnet/den unge/den voksne.

Fagnummer: 44859 Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Varighed 3 dage AMU-pris: DKK 0,00 Uden for målgruppe: DKK 1.999,40

Målgruppe: Uddannelsen henvender sig til bl.a. pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter, social- og sundhedsassistenter, værkstedsassistenter, familieplejere, omsorgsmedhjælpere, medhjælpere på døgninstitutioner, samt øvrige støtte- og kontaktpersoner, der arbejder i borgerens eget hjem; fx personlige hjælpere og ledsagere (handicaphjælpere).

Beskrivelse: Deltageren kan arbejde ud fra en forståelse for betydningen og værdien af inddragelse af pårørende i det sociale- og specialpædagogiske arbejde. Herunder kan deltageren:

Ud fra nationale, regionale og lokale rammer, en helhedsorienteret, anerkendende og ressourcefokuseret tilgang, i samarbejde med barnet, den unge eller voksne, arbejde med inddragelse af pårørende.
Afstemme inddragelsen så den er meningsfuld ud fra barnet, den unges og den voksnes behov, integritet og ret til selvbestemmelse. Herunder relationer til den/de pårørende, og arbejde med mål og rammer for indholdet og resultaterne af de pårørendes medindflydelse og medbestemmelse, så inddragelsen er til barnet/den unges bedste.
Alene eller sammen med kolleger, i et tværfagligt og tværorganisatorisk samarbejde og ud fra en systematisk indsats, planlægge og løbende evaluere inddragelsen af den enkelte pårørende og/eller pårørendegruppe.
Ud fra overvejelser om sammenhæng, mål, indhold og metode, gennemføre formelle og uformelle former for samarbejde. Herunder give differentieret støtte til den/de pårørende og bidrage til at reducere den belastning, det i perioder kan være at være pårørende.

Fagnummer: 49780 Pårørendeinddragelse i special-socialpæd. arbejde Varighed 3 dage AMU-pris: DKK 0,00 Uden for målgruppe: DKK 1.999,40

Målgruppe: Social og sundhedsassistenter med erfaring eller andre faggrupper, der er i relation med socialt sårbare mennesker. Pædagogmedhjælpere med erfaring inden for det socialpædagogiske felt.

Beskrivelse: Deltageren kan i det pædagogiske arbejde og social- og sundhedsarbejdet inddrage socialpædagogiske og aktiverende metoder med henblik på at støtte socialt sårbare borgere, således at de kan magte at deltage i sociale og kulturelle sammenhænge.

Endvidere kan deltageren iværksætte udviklingsforløb i samarbejde med borgeren. I den forbindelse kan deltageren afdække borgerens sociale og kulturelle baggrund og kompetencer set i forhold til de krav, borgeren skal kunne håndtere.

Deltageren kan skabe kontinuitet og sammenhæng i den samlede støtte til borgeren. Herunder kan deltageren støtte borgeren i at indgå i private, frivillige og professionelle netværk.

Deltageren kan evaluere og reflektere over, i hvor høj grad egen og arbejdspladsens pædagogiske praksis stimulerer og styrker borgerens evne til at formulere egne behov, tage initiativer samt være medbestemmende og deltage aktivt i de områder af samfundslivet, der har betydning for borgerens hverdag.

Deltageren har kendskab til situationer, hvor kollegial supervision kan medvirke til at sikre en åben og professionel relation til borgeren.

Fagnummer: 40600 Socialpædagogik og aktiverende metoder Varighed 5 dage AMU-pris: DKK 0,00 Uden for målgruppe: DKK 3.179,00

Målgruppe: Pædagogmedhjælpere og omsorgsmedhjælpere i dag- og døgntilbud, støtte-kontaktpersoner, social- og sundhedshjælpere, social- og sundhedsassistenter og tilsvarende grupper.

Beskrivelse: Deltageren kan yde støtte til et barn, en ung eller en voksen, som udviser selvskadende adfærd. I det arbejde kan deltageren anvende viden om de psykologiske og sociologiske processer, som kan medvirke til og modvirke selvskadende adfærd. Desuden kan deltageren med afsæt i kommunikationsteori anvende kommunikation i det støttende arbejde. Endvidere har deltageren forståelse for nonverbal kommunikation.

Deltageren kan på en tillidsskabende og tryghedsgivende måde indgå i en åben og anerkendende dialog med barnet, den unge eller den voksne om dennes vanskeligheder, ressourcer, styrker og muligheder og behov for hjælp, således at borgeren føler sig mødt og tør tage imod hjælp. Deltageren kan endvidere indgå i længerevarende støttende samtaler med borgeren - eventuelt i samarbejde med andre parter - og således medvirke til en bedring af borgerens trivsel. Deltageren kan inddrage familien som en ressource i barnets, den unges eller den voksnes rehabilitering.

Deltageren kender eget kompetenceområde og kan afgrænse sig i forhold til de øvrige hjælpeforanstaltninger i arbejdet med barnet, den unge eller den voksne og dennes familie. Endelig kan deltageren reflektere over egen rolle og bidrage med observationer m.m. i f.eks. kollegial refleksion eller supervision.

Fagnummer: 42901 Støtte ved selvskadende adfærd Varighed 3 dage AMU-pris: DKK 0,00 Uden for målgruppe: DKK 1.999,40

Målgruppe: Medarbejdere, der er ufaglærte eller har en erhvervsuddannelse, og som arbejder med omsorgsarbejde inden for pleje- og sundhedsområdet eller handicapområdet. F.eks. social- og sundhedsassistenter, social- og sundhedshjælpere, omsorgsmedhjælpere, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter m.fl.

Beskrivelse: Deltageren kan inddrage sundhedspædagogiske metoder i samarbejdet med borgeren i det daglige omsorgsarbejde.
På baggrund af kendskab til forskellige sundhedsbegreber og forskellige perspektiver på sundhedspædagogik kan deltageren støtte den enkelte borgers handlekompetencer eksempelvis til at sætte og nå egne mål, med afsæt i borgerens værdier, kultur og opfattelse af sundhed. I det arbejde kan deltageren anvende konkrete redskaber og reflektere over betydningen af egne holdninger til sundhed og rollen som professionel, herunder også i forhold til det tværfaglige samarbejde.

Fagnummer: 47266 Sundhedspædagogik i omsorgsarbejdet Varighed 3 dage AMU-pris: DKK 0,00 Uden for målgruppe: DKK 1.999,40