Efter kurset kan du varetage operationelt indkøb, har viden om indkøbsteorier; analyser til udførelse af taktisk indkøb, forhandlinger, evalueringer, KPI'er til opfølgning. Du kender til betydning af betalingsbetingelser, Incoterms, Importtold, fragt m.m.
Indkøb og indkøbsanalyse
Målgruppe: Kurset retter sig mod ufaglærte medarbejdere, der arbejder med indkøb, så som indkøbsassistenter, disponenter, kommercielle indkøbere o. lign. i handelsvirksomheder.
Beskrivelse:
Deltageren kan anvende købe- og aftaleloven med henblik på de forpligtigelser og muligheder, der følger med disse.
Deltageren kan kalkulere indkøbspriser på produkter herunder total cost of ownership (TCO).
Deltageren kan analysere hvilken indflydelse betalingsbetingelser, lagerstyring, og anvendelse af de forskellige lagermodeller, kan have for virksomhedens likviditet.
Deltageren forstår principperne for leverandørsamarbejde, -relationer og forhandling med leverandørerne.
Deltageren kender til betydningen af datadisciplin, samt forstår vigtigheden af opfølgning og ajourføring af samme, samt hvordan datadisciplin påvirker andre interessenter, der anvender samme data. Herunder vedligeholdelse af leverandørdatabase, dokumenter, procedurebeskrivelser og leverandørvurderinger.
Deltageren kan foretage en budgetlægning og budgetopfølgning.
Deltageren kan anvende forecast og prognoser og forstår hvordan dette påvirker indkøbsarbejdet.
Deltagerne kan vurdere Informations- og kommunikationsprocesser i værdikæden.
Deltageren kan vurdere indkøbsarbejdet i forhold til virksomhedens værdier og politikker herunder
CSR -politikker og etiske regelsæt.
Deltageren kan udarbejde og foretage opfølgning af KPI’er.
Deltageren kan anvende forskellige kvalitetsstyringsredskaber for at sikre aftalt produktkvalitet.